شرح 14 نام الهی از کتاب «روح الارواح فی شرح أسماء الملک الفتاح» شهاب الدین احمد بن منصور سمعانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه رحمتی
- استاد راهنما محمد یوسف نیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
کتاب روح الارواح اثر احمد سمعانی که قبل از سال 500 هجری تألیف شده یکی از شیواترین، گیراترین و خواندنی¬ترین آثار کهن فارسی است. این کتاب که قدیمی¬ترین اثر مستقل فارسی در شرح اسماء حسنی است علاوه بر تفسیر و تأویل عرفانی آیات قرآنی، یکی از منابع موثّق در خصوص احادیث قدسی و نبوی و اقوال مشایخ طریقت است. گفته¬های عرفانی که از «ابوسعید ابوالخیر» در روح¬الارواح نقل شده و دیدگاه¬های مشترکی که در این کتاب و اسرارالتوحید آمده، همه نشان تأثیرپذیری سمعانی از ابوسعید است. بعضی عبارات روح الارواح با آثار «عین¬القضات همدانی» همسو به نظر می¬آید، هرچند از اصالت تفکرات خاص عین¬القضات در روح الارواح خبری نیست. اشعار بسیاری از شاعران فارسی زبان و از جمله خود مولّف آمده که از نظر تتبع در تاریخ ادبیات فارسی حائز اهمّیّت است. در اثنای آن به مناسبت، اشعار عربی نیز دیده می¬شود که از بزرگانی چون منصور حلاج، رابعه عَدویه، متنبّی، جمیل بُثَینَه و امام شافعی آورده شده است. در این پایان¬نامه به شرح دشواری¬های 14 نام از اسماء حسنی از «هو» تا «البارئ» پرداخته شده است. در شرح سمعانی بر نام¬های خداوند، مباحث ظریف عرفانی در ارتباط با الهیات و هستی¬شناسی در هندسه¬ی فکری وی که تثلیثی از عقل ونقل و ذوق است، مطرح شده است. نخست در مقدمه برای آشنایی بیشتر خواننده با احمد سمعانی، شرح دوران زندگی و اندیشه¬های او آمده است و در قسمت شرح متن، دشواری¬های لفظی، اصطلاحی و مفهومی متن بررسی شده است.
منابع مشابه
بررسی تشبیه در روح الارواح شهاب الدین احمد سمعانی با تأکید بر عنصر مشبه به
تشبیه پرکاربردترین صورخیال در روحالارواح و ابزاری است که نویسنده برای تبیین و توضیح اندیشههای خود از آن استفاده کرده است. بیشترین تشبیهات روحالارواح از نوع معقول به محسوس و نیز از نوع بلیغ است که بهصورت اضافه تشبیهی بهکاررفته است. با توجه به اینکه از میان عناصر تشبیه، مشبهبه بیشترین نقش را در بیان جهانبینی نویسنده دارد، مقاله حاضر با تأکید بر این عنصر به بررسی و تحلیل تشبیهات روحالارو...
متن کاملگونههای دلالت زبانی در روح الارواح سمعانی
نشانههای زبانی در متون عرفانی ازنظر تحول تاریخی سطوح زبانی آن، گوناگونی درخور توجهی از دلالتهای انگیخته و اختیاری پدید آورده است. در این پژوهش تلاش خواهد شد با بررسی نشانههای زبانی در ساحتهای مختلف زبان روح الارواح سمعانی، انواع دلالتهای این متن، ازنظر ویژگی انگیخته یا اختیاریبودن نشان داده شود. انواع مختلف دلالتهای زبانی در ساحتهای زبان اسطورهای و دینی، زبانِ تصویریِ تمثیلی و مجازی و زب...
متن کاملتصحیح التنقیحات فی شرح التلویحات ( ماتن : شهاب الدین سهروردی ، شارح ابن کمونه )
امقدمه رساله دربرگیرنده شرحی است از زندگی ابن کمونه و هم عصرانش ، تعدد واجب الوجود با شبهه ابن کمونه ، آراء ویژه و آثار ابن کمونه ، تلویحات و اهمیت آن در میان سایر آثار و معرفی نسخ مورد استفاده در تصحیح . فن اول کتاب تلویحات در منطق است و فن دوم در طبیعیات و فن سوم در الهیات مقدمه رساله همچون خود کتاب به زبان عربی نگاشته شده است.
متن کاملساختار نحوی و مختصّات بلاغی روح الارواح سمعانی
روح الارواح یکی از متون عرفانی فارسی است که به دلیل رویکرد تأویل گرایانه نویسنده آن در شرح و تبیین اسماء الهی از یک سو و بهرهمندی از ظرفیتهای زبان ادبی در پردازش آن معانی در فرم و ساختار، از سوی دیگر، میتواند در ردیف متون منثور هنری زبان فارسی، چون مرصادالعباد و کشف الاسرار قرار گیرد؛گرچه برخی ظرافت های ادبی بکار رفته در متن، ارزشهای آن را از این هم فراتر برده است. اهمیّت این اثر از جهات یاد ش...
متن کاملتحلیل نشانهشناختی رابطۀ انسان و خدا در روح الارواح سمعانی
روحالارواح از آثار مهم قرن ششم هجری است که به شرح اسماءالله اختصاص دارد. ارتباط انسان و خدا از موضوعات محوری کتاب است. در این مقاله بر اساس روش تحلیلی ـ توصیفی نشانهشناسی ساختارگرا، به بررسی رابطۀ انسان و خدا در متن روحالارواح سمعانی پرداخته شده است. در بررسی متن، به دنبال یافتن آن دسته از عناصر ژرفساختی بودیم که در موضوع ارتباط انسان و خدا، نظامهای نشانهای متن ر...
متن کاملتصحیح التنقیحات فی شرح التلویحات ( ماتن : شهاب الدین سهروردی ، شارح ابن کمونه )
امقدمه رساله دربرگیرنده شرحی است از زندگی ابن کمونه و هم عصرانش ، تعدد واجب الوجود با شبهه ابن کمونه ، آراء ویژه و آثار ابن کمونه ، تلویحات و اهمیت آن در میان سایر آثار و معرفی نسخ مورد استفاده در تصحیح . فن اول کتاب تلویحات در منطق است و فن دوم در طبیعیات و فن سوم در الهیات مقدمه رساله همچون خود کتاب به زبان عربی نگاشته شده است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023